مقدمه:
طراحی داخلی پیشینهای به قدمت یکجانشینی
و خانهسازی که مبداء انقلاب نوسنگی است، دارد. نخستین تجربیات بشر در ساخت خانه
با استفاده از ابتداییترین مصالح یعنی گل و سنگ برای دیوارها و چوب برای مسقف
ساختن آن به حدود دوازده هزار سال قبل از میلاد مسیح در شبهشهرکهایی در حدود
ترکیهی امروزی میرسد. از همان آغاز که انسان سعی در پاسخ دادن به این نیاز
ابتدایی را در خود و محیط پیرامونش احساس کرده و سعی در برآورده ساختن این نیاز
داشته، بیشک طراحی داخلی را نیز در آن مد نظر قرار میداده است. طراحی داخلی در
هر دوره تاریخی به سطح پیشرفت و تکامل تکنولوژی بستگی دارد و با پیچیدهتر شدن
تکنولوژی در عصر مدرن است که ما شاهد تفکیک طراحی داخلی از معماری هستیم. در واقع
نه تنها طراحی داخلی بلکه تمام جوانب زندگی انسان از خانهسازی و شهرسازی و…
گرفته تا پزشکی و هنر و فرهنگ به سطح پیشرفت و تکامل تکنولوژی بستگی داشته و تمام
این مقولات، مقولاتی کاملا تاریخمند هستند.
تاریخچه طراحی داخلی:
پس از انقلاب نوسنگی در حدود دوازده
هزار سال قبل از میلاد مسیح، اندک اندک سکونتگاههای انسان تغییر یافته و در طول
هزارهها مناطق دیگری در سرتاسر جهان این دوره تاریخی را پشت سر نهادهاند. شاید
اشاره به این نکته خالی از لطف نباشد که در میان دانشمندان و پژوهشگران تاریخ
باستان، دو نظریهی متفاوت در این باره وجود دارد: گروهی بر این عقیدهاند که
مناطق مختلف جهان، به صورت خود به خودی و جداگانه این سیر تکامل را طی کردهاند؛ و
گروهی نیز بر این باورند که این دستاوردها از یک نقطه جهان (یعنی ترکیه و فلسطین
امروزی) به دیگر نقاط جهان انتقال یافته است.
در یک دوره چند هزار ساله نقاط مختلفی
از جهان، از بینالنهرین، ایران و هند و چین گرفته تا مصر، یونان و قسمتهای
مختلفی در قارههای اروپا، آمریکا و آفریقا، دورههای نوسنگی و مفرغ و … پشت سر
گذاشته و تمدنهای باستانی با برخورداری از تمام شاخصههای تمدنی، از زبان و فرهنگ
و هنر گرفته تا مذاهب و ارتش و طبقات اجتماعی شکل گرفتند.
در این دوره 5-6 هزارساله، حاکمیت
اشراف و روحانیون در شهرها شکل گرفته و به مرور زمان با تغییر برابری ابتدایی
انسانها در برخورداری از مواهب طبیعی و اجتماعی، سیمای خانهسازی در شهرها و
روستاها نیز به سود حاکمیت اشراف و روحانیون تغییر یافت.
در تمام تمدنهای باستانی ابداعات
منحصر به فرد و یگانه فراوانی به چشم میخورد که هر یک را از دیگری متمایز میکند.
مثلا طاقهای گنبدی شکل برای نخستینبار در معماری ایران باستان به کار گرفته شد
ولی به صورت کلی و در سطح سبکشناسانه و تاریخی در میان تمدنهای باستانی این
مصریان هستند که در این زمینه صاحب سبک میباشند.
تمدن مصر: با به وجود آمدن طبقات
اجتماعی در مصر باستان، خانوادههای سلطنتی ساختمانهای مجلل بسیاری برای سکونت
خود بنا کردند، در صورتی که در همان دوران اکثر جامعه مصر را بردهها تشکیل میدادند.
این ساختمانهای مجلل با نقاشیهای دیواری که برگرفته از مذهب و اعتقادات آنها بود
تزئین میشدند. آنها از مبلمانهای مجلل و اشیاء تزئینی همچون انواع گلدانها و
مجسمهها نیز در خانههایشان استفاده میکردند.
یونان: اگرچه در یونان باستان نیز بردهداری
مرسوم بود و اکثریت آن جامعه را فقرا تشکیل میدادند ولی به واسطهی پیشرفت تمدن و
ایجاد شهرهای بزرگ، برای نخستینبار این امکان فراهم شد تا افرادی به جز سلاطین
نیز به تزئین خانههای خود بپردازند و تا حدودی علایق خود را در این زمینه پیاده
نمایند. ستونهای طرحدار و عظیم از مشخصههای بارز طراحی داخلی در یونان باستان
است که تا به امروز و در سبکهای تلفیقی مدرن امتداد یافته است.
امپراطوری روم:
در امپراطوری روم استفاده از موزائیک
به موارد قبلی، یعنی ستونهای طرحدار و عظیم یونانیان و نقاشی دیواری مصریان
افزوده شد و این مهمترین دستاورد رومیان در طراحی داخلی میباشد.
امپراطوری بیزانس:
در این دوره معماری در خدمت کلیسا و
اشرافیست که با کلیسا در یک وحدت کامل به سر میبرند. ساخت گنبدهای بزرگ و نقاشیهای
دیواری به وفور در میان این طبقات رواج داشته است.
قرون وسطی: قرون وسطی، قرنهای افول
اروپاییان است و به آن عصر تاریکی میگویند. در این دوره در هیچ زمینهای پیشرفت
خاصی در حیات اجتماعی اروپاییان شکل نمیگیرد و معماری و طراحی داخلی نیز از این
قاعده مستثنی نیستند. در این دوره از کفپوش اسلب سنگی و دیوارهای چوبی با روکشهای
ساده که از دورانهای ماقبل متداول بوده است استفاده میشود.
گوتیک:
این دوران واکنشیست به تباهی قرون
وسطی. تزئینات فراوان و رنگبندی های جسورانه از ویژگیهای این دوران است. در این
دوران توجه خاصی به نقش پنجرهها در ساختمان میشود و تعداد و ابعاد آنها در جهت
استفاده از نور طبیعی و ایجاد پلان باز متداول است.
رنسانس:
دوران نوزایی تمدن اروپایی، دوران
بازنگری در تمام جنبههای حیات انسانی است. در این دوران عامل زیباییشناسانهی
طراحی داخلی، بسیار پررنگتر از دورانهای قبل متجلی میشود و در واقع به بلوغ میرسد.
در این عصر ایجاد تقارن بسیار متداول است. نقاشیهای پرترهای و اساطیری، مبلمانهای
بزرگ و اشرافی در رنگهای متنوع با پارچههای گرانقیمت و استفاده از سنگ مرمر جزئی
از مهمترین شاخصههای این عصر است.
باروک: سبکیست در هنرهای مختلف از
جمله در معماری، موسیقی، نقاشی و مجسمهسازی که از اواخر سدهی 16 در اروپا آغاز
شد و پس از آن در آمریکای مرکزی و جنوبی رواج پیدا کرد. ساخت فضاهای منحنی و
استفاده فراوان از تزئینات مهمترین شاخصهی معماری و طراحی داخلی در عصر باروک
است. در این عصر برای نخستین بار، نمای ساختمان از شکل هم سطح تغییر یافت. بخش
مرکزی ساختمانها بیش از دیگر قسمتهای ساختمان به خیابان نزدیک شده و در واقع
نمای ساختمان به سوی فضای زندگی شهری و در خدمت معماری کلی شهری پیش رفت.
روکوکو:
این سبک در ادامه
باروک بود که با رشد طبقهی متوسط و بورژوازی در اروپا و از فرانسه پدید آمد و
واکنشی علیه شکوه و تجمل افراطی، تقارن و مقررات سفت و سخت باروک و کاخهای اشراف
و سلاطین بود. از دستاوردهای این سبک، ساخت خانههای کوچک و توجه به راحتی با
تزئینات و ریزهکاریهای اندک در فضاهای داخلی میباشد.
کلاسیک: در نیمه
دوم قرن هجده، این جنبش هنری در اروپا با تکیه و الهام از هنر یونان باستان و روم
شکل گرفت و تمام جنبههای حیات اجتماعی اروپا را متحول ساخت؛ از ادبیات و هنر
گرفته تا معماری و زیباییشناسی شهری.
از اوایل قرن
نوزده و با توجه به پیشرفت صنایع که از نتایح انقلاب صنعتی در اروپا بود و با
توسعهی تجارت در سطح جهان، در تمام زوایای زندگی انسان و از آن جمله هنر، معماری
و طراح داخلی تغییر و تحولی ژرف به وقوع پیوست و سبکهای گوناگونی به وجود آمدند.
دقیقا از همین دوران است که طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی به عنوان رشته و شاخهای
مجزا ولی مرتبط با معماری مورد توجه و دقت قرار گرفت. در این دوران است که برای
نخستین بار در تاریخ جوامع بشری، تودههای عظیمی از مردم میتوانند به طراحی داخلی
و دکوراسیون داخلی اندیشیده و نیازها و سلایق خود را برآورده سازند.
سبکهای بسیاری در این دوران به وجود آمدهاند که همگی به شدت تحت تاثیر مد
روز بوده و با همان سرعتی که به وجود میآمدند، با همان سرعت و چه بسا سریعتر از
جامعه رخت برمیبستند. در این دو قرن دهها سبک از جمله نئوکلاسیک، استوائی،
ویکتوریایی، توسکانی، مدرن و … به وجود آمدهاند که همگی از سویی پاسخگوی
نیازهای مردم این عصر ماشینی به آرامش هستند و از سوی دیگر تحت تاثیر تمام عیار
تولیدات روزافزون مصنوعی.
یک. بازدید از فضای شما
نخستین قدم جهت طراحی و اجرای دکوراسیون، انتخاب اتمسفریست که هر فرد از فضایی که مورد استفاده قرار میدهد، انتظار دارد؛ طبعاً حال و هوای مطلوب اتاق مطالعهی هر فرد با اتاق خواب و یا اتاق پذیرایی متفاوت است و کلیدیترین و در عین حال مغفولترین وجه طراحی داخلی در کشور ما همین نکته است. اکثر همکاران ما، با یکسری الگوها و متریالهای از پیش تعیین شده یا به قول معروف “مدِ روز”، به سراغ مخاطبان و فضای آنها میروند و روحیات فردی و انتظارات مورد نظرِ هر فرد را نادیده میگیرند. بر خلاف باور اکثر سفارشدهندگان، دست یافتن به این نقطهی مشترک مابین سفارشدهنده و طراح، هیچ ربطی به متراژ و سرمایهی سفارش دهنده ندارد و تمام هنر و تخصص یک طراح در این است که نسبت به سرمایهی مورد نظر سفارشدهنده و در هر فضای موجود، ایدهآل مخاطب را مدِّ نظر قرار داده و آنرا عملی سازد.
برای رسیدن به فضای مطلوب روحیات و نیازهایمان، بهتر است بهجای اینکه از خود بپرسیم: “میخواهم فضای من چگونه بنظر برسد”، بپرسیم: “میخواهم فضای من چه حسی داشته باشد”؛ و اجازه بدهید تا ما شما را با در نظر گرفتن فردیّت منحصر به فرد و سرمایهتان به سمت رنگها، بافتها، متریالها و… سوق دهیم.
دو. طراحی فضای جدید
در ابتدا اهداف و ابعاد پروژه را مشخص میکنیم که شامل خلاصهای از نیازها و ترجیحات سفارش دهنده، بودجه و جدول زمانی ساخت سفارش است. بعد از آن میتوانیم طوفان ایدهها را برای ساخت اثر به جریان بندازیم.
ایدهها روی کاغذ پیاده شده و قبل از انتخاب متریال با شما هماهنگ میشوند.
باید همهی متریالها از جمله چوب، فلز، شیشه و… به خوبی در محیط با هم هماهنگ و یکپارچه شوند و به وحدت برسند.
در صورت درخواست شما امکان ساخت مدل سه بعدی در محیط نرم افزاری قابل اجراست.
سه. ساخت، انتقال و نصب
بعد از دستیافتن به فهم مشترک از اتمسفر، اندازهگیری و انتخاب طرح نهایی، به آخرین مرحله یعنی اجرا میرسیم. علاوه بر اجرای دقیق و مطابق با طرح، نخستین و مهمترین اولویت و تعهد ما در این مرحله، استفاده از مواد کاملا اُرگانیک و غیر شیمیایی است؛ به عنوان مثال به جای استفاده از شفافکنندههای شیمیایی و مضر، ما از روغن طبیعی چوب که کاملا ارگانیک است، استفاده میکنیم.
بستهبندی مقاوم برای حمل بدون آسیب سازه، آنرا به محل نصب برده و با یراقآلات مورد نظر نصب میکنیم.